Kjernejournal i sykehjem og hjemmetjenester

Lesetid: 4 minutter

Denne artikkelen er skrevet av KS e-komp sine representanter i Viken. Du ser dem på bildet over og kan nå dem som følger (fra venstre mot høyre):

Kjernejournal er en digital løsning for deling av pasientenes helseopplysninger på tvers av virksomheter og nivåer i helsevesenet. I pasientens kjernejournal kan helsepersonell se de samme opplysningene uavhengig av om de jobber som fastlege, på sykehus eller legevakt. Kjernejournal er en absolutt nødvendighet for å kunne ta i bruk Pasientens legemiddelliste.

Helse- og omsorgsministeren oppfordrer alle kommuner til å ta i bruk Kjernejournal i Sykehjem og hjemmetjenester. Under åpningsinnlegget på EHIN 2022, presiserte Ingrid Kjerkol viktigheten av å ta i bruk Kjernejournal for kommunene, og oppfordret kommunene til å ta i bruk løsningen snarest. Kjernejournal og HelseID er felleskomponenter i den nasjonale eHelse-porteføljen som danner grunnlag for innføring av andre tjenester og felleskomponenter.

Ingvild Kjerkol, foto Esten Borgos

160 kommuner har så langt tatt Kjernejournal i bruk i Norge.

Innføringsprosjektet i Møre-regionen har i sin innføring av Kjernejournal i hjemmetjenester og sykehjem identifisert følgende nytteverdi og positive effekter:

Klinisk nytteverdi av KJ

Nye pasienter og avstemming av opplysninger:

  • Opplysning om pårørende
  • Fastlege og fastlegehistorikk
  • Pasientens egne opplysninger om egen sykdom, kommunikasjonsutfordringer etc
  • Andre pårørende
  • Innleggelser i spesialisthelsetjenesten
  • Kritisk informasjon
  • Vaksinestatus
  • Covid-prøvesvar

Daglig drift og bruk av Kjernejournal
Legemiddeladministrering
   – Riktig dosering
   – Får samlet opp bestillinger på resepter
   – sikrer samstemthet mellom det fastlegen skriver, hva apoteket gir ut og hva vi i primærhelsetjenesten gjør
   – Unngå unødvendige henvendelser til fastlegen
   – Oversikt over resept på forbruksmateriell, stomiutstyr etc
   – Vise risikolegemidler og mulige bivirkninger, eksempelvis i en fallutredning

Endring/oppdatering av KJ

▪ Kritisk info

▪ HLR minus mv

▪ Behandlingsplaner/Palliativ plan

▪ Pasientens egne opplysninger om egen sykdom, kommunikasjonsutfordringer m

Samarbeidende helsepersonell – Oppdatering og ajourhold av KJ

– Er kritisk info oppdatert og riktig
– Pasientens egne opplysninger om egen sykdom, kommunikasjonsutfordringer mv o
– Tjenester i kommunen
– Andre pårørende enn rett opp eller nedad stigende linje
– Behandlingsplaner, palliativ plan mv
– HLR minus mv

KOMMER I KJERNEJOURNAL
I tillegg kommer det flere nye funksjonaliteter i Kjernejournal som skal bidra til å understøtte arbeidsprosesser hos helsepersonell:

  • Sentral forskrivningsmodul/Pasientens legemiddelliste
  • Pasientens journaldokumenter (dokumentinnsyn)
  • Lab- og radiologisvar
  • Behandlingsplaner

Norsk Helsenett som er tjenesteleverandør for Kjernejournal vil i fremtiden stadig utvikle Kjernejournal og innhold, slik at Kjernejournal vil være en essensiell kilde til informasjonsdeling på tvers av virksomheter i helse- og omsorgstjenesten. Når kommunen i løpet av neste år skal innføre Pasientens legemiddelliste, er det en forutsetning at kommunen både har innført Kjernejournal og etablert eID/Helse_id for sine virksomheter.

Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger

Kommunen faktureres i dag i henhold til Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger §14 Betaling for forvaltning og drift av nasjonal Kjernejournal. Alle kommuner faktureres fra staten uavhengig om den enkelte kommune har tatt løsningen i bruk.

Gjennom samme forskrift §10 Plikt for virksomheter til å ta i bruk Nasjonal kjernejournal i virksomheten, plikter legevakt, fastlege og helseforetak å ta i bruk nasjonal kjernejournal. Der pasienten har tjeneste Langtidsplass i institusjon, har sykehjemslegen i den enkelte kommune overtatt rollen fra fastlegen som behandlende lege. Således plikter kommunen å sikre tilgang til Kjernejournal for leger til denne pasientgruppen.

Helsepersonell i kommunene anbefaler bruk av kjernejournal
Program pasientens legemiddelliste (PLL) har spurt om helsepersonell i kommunale sykehjem og hjemmetjeneste synes det er nyttig å bruke kjernejournal.
Svaret er krystallklart: 90 prosent opplever at informasjonen i kjernejournal er verdifull, og 95 prosent anbefaler andre kommuner å bruke kjernejournal.

KS e-komp i ditt område har utarbeidet en oversikt over hva den enkelte aktør må gjøre for å kunne ta i bruk Kjernejournal.

  Hva må kommunen gjøre selvHva gjør EPJ-leverandørHva kan KS e-Komp bistå din kommune med
1 Bestille løsningen fra EPJ-leverandør og signere avtaleInstallere løsningen i EPJ 
2– Vurdere hvilke helse – og omsorgsvirksomheter som skal ha tilgang til kjernejournal – Det er en fordel å ha komplett oversikt over dette før man går i gang med å produsere konfigurasjonsfilen knyttet til Helse_id. Det er primært tjenester knyttet til hjemmesykepleie og sykehjem som skal prioriteres. -Virksomheten som delegeringen gjennomføres på, må være hovedenhet i Brønnøysund, ikke underenhet eller organisasjonsledd – Tilgang vil gis til leger, sykepleiere og vernepleiere, provisorfarmasøyter og reseptarfarmasøyter – Virksomhetene må ligge i Brønnøysundregisteret med næringskodene som starter med 86, 87 eller 88 Basert på erfaring, kan KS e-komp bistå i vurderingen knyttet til hvilke virksomheter som skal ha tilgang til Kjernejournal    
3Undersøke hvilken løsning for elektronisk identitet (e-ID) kommune har for helsepersonellet som skal bruke kjernejournal For å få tilgang til nasjonale e-helsetjenester kreves en e-ID som kan autentiseres på høyeste sikkerhetsnivå, som for tiden kun utstedes av BankID, Buypass og Commfides. KS e-komp kan bistå med informasjon om om Helse_id og eID, og redegjøre for erfaring fra hva andre kommuner har gjort, og hvilke eID-løsninger som er best tilpasset/egnet for kommunal virksomhet.
4Oppkobling av virksomheter i kjernejournal Disse 3 trinnene gjøres:   a) Rådmann eller annen rolle i kommunen med nivå «Tilgangsstyrer» i Altinn, gir systemansvarlig eller den som blir utpekt, tilgang via Altinn

For informasjon om dette les Brukerveiledning for delegering av tilgang til HelseID Selvbetjening – HelseID Delegering av tilgang til HelseID Selvbetjening – HelseID | Dokumentasjon – Confluence (atlassian.net)

b) Systemansvarlig legger inn virksomheter i selvbetjeningsløsningen. For informasjon om dette les Brukerveiledning for HelseID Selvbetjening – HelseID: Selvbetjening for helsevirksomheter – HelseID | Dokumentasjon – Confluence (atlassian.net)

Når virksomhetene er lagt inn i selvbetjeningsløsningen går det automatisk en melding til NHN om at virksomhetene skal ha tilgang til kjernejournal
b) EPJ-leverandør kan bistå med å laste inn konfigurasjonsfil. IT-avdeling eller den som har riktig rolle må legge filen inn på Sikker soneb) KS e-Komp kan bistå med å produsere konfigurasjonsfilen i selvbetjeningsløsningen til Helse_id
5Utarbeide opplæringsmateriellEPJ-leverandør utarbeider som regel veilednings-/ opplæringsmateriellKS e-komp kan bistå med både opplæringsmateriell dersom dette ikke er tilgjengelig, samt opplæring sentralt i kommunen (superbrukere, informasjon i ledergruppe/lederforum)
6Følge opp bruk av Kjernejournal i egen kommune KS e-komp bidrar med innhenting av statistikk. Statistikk kan hentes ut knyttet til antall oppslag per tjeneste per uke/måned/år, samt totalt antall oppslag per kommune.
7Prosjektgjennomføring i egen kommune KS e-Komp kan bistå med å utarbeide milepælsplan/ prosjektplan