Denne artikkelen er skrevet av KS e-komp sine representanter i Viken. Du ser dem på bildet over og kan nå dem som følger (fra venstre mot høyre):
- KS e-komp for kommuner i AHUS opptaksområde: Lill Monika Kirsebom
LillMonica.Kirsebom@lillestrom.kommune.no - KS e-komp for kommuner i Vestre Viken opptaksområde: Kjetil Axelsen
kjetil.axelsen@baerum.kommune.no - KS e-komp for kommuner i Sykehuset Østfold opptaksområde: Hilde Vatvedt
hilde.vatvedt@sarpsborg.com
Kjernejournal er en digital løsning for deling av pasientenes helseopplysninger på tvers av virksomheter og nivåer i helsevesenet. I pasientens kjernejournal kan helsepersonell se de samme opplysningene uavhengig av om de jobber som fastlege, på sykehus eller legevakt. Kjernejournal er en absolutt nødvendighet for å kunne ta i bruk Pasientens legemiddelliste.
Helse- og omsorgsministeren oppfordrer alle kommuner til å ta i bruk Kjernejournal i Sykehjem og hjemmetjenester. Under åpningsinnlegget på EHIN 2022, presiserte Ingrid Kjerkol viktigheten av å ta i bruk Kjernejournal for kommunene, og oppfordret kommunene til å ta i bruk løsningen snarest. Kjernejournal og HelseID er felleskomponenter i den nasjonale eHelse-porteføljen som danner grunnlag for innføring av andre tjenester og felleskomponenter.
160 kommuner har så langt tatt Kjernejournal i bruk i Norge.
Innføringsprosjektet i Møre-regionen har i sin innføring av Kjernejournal i hjemmetjenester og sykehjem identifisert følgende nytteverdi og positive effekter:
Klinisk nytteverdi av KJ
Nye pasienter og avstemming av opplysninger:
- Opplysning om pårørende
- Fastlege og fastlegehistorikk
- Pasientens egne opplysninger om egen sykdom, kommunikasjonsutfordringer etc
- Andre pårørende
- Innleggelser i spesialisthelsetjenesten
- Kritisk informasjon
- Vaksinestatus
- Covid-prøvesvar
Daglig drift og bruk av Kjernejournal
Legemiddeladministrering
– Riktig dosering
– Får samlet opp bestillinger på resepter
– sikrer samstemthet mellom det fastlegen skriver, hva apoteket gir ut og hva vi i primærhelsetjenesten gjør
– Unngå unødvendige henvendelser til fastlegen
– Oversikt over resept på forbruksmateriell, stomiutstyr etc
– Vise risikolegemidler og mulige bivirkninger, eksempelvis i en fallutredning
Endring/oppdatering av KJ
▪ Kritisk info
▪ HLR minus mv
▪ Behandlingsplaner/Palliativ plan
▪ Pasientens egne opplysninger om egen sykdom, kommunikasjonsutfordringer m
Samarbeidende helsepersonell – Oppdatering og ajourhold av KJ
– Er kritisk info oppdatert og riktig
– Pasientens egne opplysninger om egen sykdom, kommunikasjonsutfordringer mv o
– Tjenester i kommunen
– Andre pårørende enn rett opp eller nedad stigende linje
– Behandlingsplaner, palliativ plan mv
– HLR minus mv
KOMMER I KJERNEJOURNAL
I tillegg kommer det flere nye funksjonaliteter i Kjernejournal som skal bidra til å understøtte arbeidsprosesser hos helsepersonell:
- Sentral forskrivningsmodul/Pasientens legemiddelliste
- Pasientens journaldokumenter (dokumentinnsyn)
- Lab- og radiologisvar
- Behandlingsplaner
Norsk Helsenett som er tjenesteleverandør for Kjernejournal vil i fremtiden stadig utvikle Kjernejournal og innhold, slik at Kjernejournal vil være en essensiell kilde til informasjonsdeling på tvers av virksomheter i helse- og omsorgstjenesten. Når kommunen i løpet av neste år skal innføre Pasientens legemiddelliste, er det en forutsetning at kommunen både har innført Kjernejournal og etablert eID/Helse_id for sine virksomheter.
Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger
Kommunen faktureres i dag i henhold til Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger §14 Betaling for forvaltning og drift av nasjonal Kjernejournal. Alle kommuner faktureres fra staten uavhengig om den enkelte kommune har tatt løsningen i bruk.
Gjennom samme forskrift §10 Plikt for virksomheter til å ta i bruk Nasjonal kjernejournal i virksomheten, plikter legevakt, fastlege og helseforetak å ta i bruk nasjonal kjernejournal. Der pasienten har tjeneste Langtidsplass i institusjon, har sykehjemslegen i den enkelte kommune overtatt rollen fra fastlegen som behandlende lege. Således plikter kommunen å sikre tilgang til Kjernejournal for leger til denne pasientgruppen.
Helsepersonell i kommunene anbefaler bruk av kjernejournal
Program pasientens legemiddelliste (PLL) har spurt om helsepersonell i kommunale sykehjem og hjemmetjeneste synes det er nyttig å bruke kjernejournal.
Svaret er krystallklart: 90 prosent opplever at informasjonen i kjernejournal er verdifull, og 95 prosent anbefaler andre kommuner å bruke kjernejournal.
KS e-komp i ditt område har utarbeidet en oversikt over hva den enkelte aktør må gjøre for å kunne ta i bruk Kjernejournal.
Hva må kommunen gjøre selv | Hva gjør EPJ-leverandør | Hva kan KS e-Komp bistå din kommune med | |
1 | Bestille løsningen fra EPJ-leverandør og signere avtale | Installere løsningen i EPJ | |
2 | – Vurdere hvilke helse – og omsorgsvirksomheter som skal ha tilgang til kjernejournal – Det er en fordel å ha komplett oversikt over dette før man går i gang med å produsere konfigurasjonsfilen knyttet til Helse_id. Det er primært tjenester knyttet til hjemmesykepleie og sykehjem som skal prioriteres. -Virksomheten som delegeringen gjennomføres på, må være hovedenhet i Brønnøysund, ikke underenhet eller organisasjonsledd – Tilgang vil gis til leger, sykepleiere og vernepleiere, provisorfarmasøyter og reseptarfarmasøyter – Virksomhetene må ligge i Brønnøysundregisteret med næringskodene som starter med 86, 87 eller 88 | Basert på erfaring, kan KS e-komp bistå i vurderingen knyttet til hvilke virksomheter som skal ha tilgang til Kjernejournal | |
3 | Undersøke hvilken løsning for elektronisk identitet (e-ID) kommune har for helsepersonellet som skal bruke kjernejournal For å få tilgang til nasjonale e-helsetjenester kreves en e-ID som kan autentiseres på høyeste sikkerhetsnivå, som for tiden kun utstedes av BankID, Buypass og Commfides. | KS e-komp kan bistå med informasjon om om Helse_id og eID, og redegjøre for erfaring fra hva andre kommuner har gjort, og hvilke eID-løsninger som er best tilpasset/egnet for kommunal virksomhet. | |
4 | Oppkobling av virksomheter i kjernejournal Disse 3 trinnene gjøres: a) Rådmann eller annen rolle i kommunen med nivå «Tilgangsstyrer» i Altinn, gir systemansvarlig eller den som blir utpekt, tilgang via Altinn For informasjon om dette les Brukerveiledning for delegering av tilgang til HelseID Selvbetjening – HelseID Delegering av tilgang til HelseID Selvbetjening – HelseID | Dokumentasjon – Confluence (atlassian.net) b) Systemansvarlig legger inn virksomheter i selvbetjeningsløsningen. For informasjon om dette les Brukerveiledning for HelseID Selvbetjening – HelseID: Selvbetjening for helsevirksomheter – HelseID | Dokumentasjon – Confluence (atlassian.net) Når virksomhetene er lagt inn i selvbetjeningsløsningen går det automatisk en melding til NHN om at virksomhetene skal ha tilgang til kjernejournal | b) EPJ-leverandør kan bistå med å laste inn konfigurasjonsfil. IT-avdeling eller den som har riktig rolle må legge filen inn på Sikker sone | b) KS e-Komp kan bistå med å produsere konfigurasjonsfilen i selvbetjeningsløsningen til Helse_id |
5 | Utarbeide opplæringsmateriell | EPJ-leverandør utarbeider som regel veilednings-/ opplæringsmateriell | KS e-komp kan bistå med både opplæringsmateriell dersom dette ikke er tilgjengelig, samt opplæring sentralt i kommunen (superbrukere, informasjon i ledergruppe/lederforum) |
6 | Følge opp bruk av Kjernejournal i egen kommune | KS e-komp bidrar med innhenting av statistikk. Statistikk kan hentes ut knyttet til antall oppslag per tjeneste per uke/måned/år, samt totalt antall oppslag per kommune. | |
7 | Prosjektgjennomføring i egen kommune | KS e-Komp kan bistå med å utarbeide milepælsplan/ prosjektplan |