Alle kommuner har i praksis en virksomhetsarkitektur (dokumentert og bevisst, eller ikke). Men få kommuner har en dedikert ressurs ansatt som virksomhetsarkitekt. Dermed er det mange som heller ikke benytter metodikk eller verktøy for å arbeide med et helhetlig blikk på virksomhetsarkitekturen. Utfordringen for de fleste kommunene er blant annet å prioritere ressurser til en slik rolle og det å få tak i rett kompetanse. Men også det å forstå hva man kan oppnå gjennom rollen/arbeidet, og hvordan gjøre dette som en integrert del av annet arbeid, er uklart for mange. For å prioritere dette, og for å få det til å spille godt med resten av organisasjonen, trengs det god forståelse og forankring hos de øverste ledere i kommunen.
Dette er blant funnene vi har avdekket når faggruppen for virksomhetsarkitektur i DigiViken har gjennomført en spørreundersøkelse hvor kommunene og fylkeskommunen har svart på spørsmål om hva de jobber aktivt med innen digitaliseringsarbeidene i dag, hva de selv opplever at de burde jobbe mer med, hvilke utfordringer de møter, og hvilke metoder og verktøy som benyttes.
Spørreundersøkelsen ble gjennomført og første presentasjon ble gjennomført 17.10.22 på teams for 26 deltakere. Vi retter en stor takk til faggruppen for virksomhetsarkitektur for alt arbeidet som er lagt ned. Nå som svarene er avgitt, så ligger den store jobben foran oss. Hvordan bruker vi dataene på en slik måte at det gir merverdi for våre 52 medlemskommuner/fylkeskommunen? Dette arbeidet settes umiddelbart i gang av faggruppen og hele fagnettverket blir invitert til en ny runde torsdag 10.11 kl. 13.30-15.00.
Bli med og dypdykk i svarene og å arbeide med forslagene til hva vi skal jobbe sammen med i DigiViken regi.