
- Dette arrangement har allerede funnet sted.
Erfaringsdeling: ebyggesøknader
30. mai 2024 kl. 12:05 – 14:30
Det begynner å bli noen år siden DiBK lyste ut konsesjoner for å lage ebyggesøknadsløsninger. Det er i dag 6 leverandører av ebyggesøknadsløsninger for profesjonelle, og kun en leverandør for privatpersoner (søknad uten ansvarsrett).
Agendaen for møtet er 3 delt. Vi får innledning fra DiBK og Norkart før vi deler erfaringer mellom de som deltar i møtet.
Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK)
Statistikken
- Hva var andelen digitale søknader via deres tidligere løsning
- Hva er andelen søknader i dag?
- Er det stor forskjell på profesjonelle og private når det gjelder å søke digitalt?
- Hvordan har det gått med de som fikk konsesjon, hvilke tilbakemeldinger får DiBK fra søknadsleverandørene?
Norkart (erfaringer som eneste med løsning for privatpersoner?)
- Har de lykkes? Hva er bra – hva er utfordrende/hindringer?
- Norkart forteller om de kommunene som får flest søknader via ebyggesøk – hva har de gjort som fungerer? Ser de store forskjeller og har de tanker om hvorfor?
Erfaringsdeling mellom kommunene
- Hvordan har reisen vært for kommunene, får vi flere og bedre søknader med ebyggesøk?
- Hva er utfordringene/hindringene og mulighetene/effektene/gevinstene med ebyggesøknadsløsningene?
- Betaling for søknad – skal innbygger betale eller skal kommunen ta regningen?
- Vi som kommune har anledning til å si nei til søknader på epost. Hva tenker vi om det, finnes det kommuner som har brukt denne muligheten?
Klikk her for å bli med i møtet
Gratis
post@digiviken.no