Digitale fellesløsninger for sosial, velferd og kultur

Lesetid: 2 minutter

Er du ansatt i kommune eller fylkeskommune, og jobber innen tjenesteområdene sosial, velferd eller kultur? Her får du oversikt over relevante fellesløsninger.

Deling av opplysninger fra Skatteetaten

KS og Skatteetaten samarbeider om å gi kommunesektoren digital tilgang til inntekts-, skatte- og eiendomsopplysninger fra Skatteetaten. Formålet er å forenkle saksbehandling i kommunene og legge til rette for sammenhengende digitale tjenester.

Se mer informasjon på Deling av opplysninger fra Skatteetaten – KS

Fiks register

Fiks register er en samling av nasjonale registre, blant annet folkeregisteret. Kommuner og fylkeskommuner kan gjør oppslag i disse via Fiks forvaltning eller gjennom integrasjon mot fagsystem.

Se mer informasjon på Fiks register – KS Digital

DigiBarnevern

Digitalisering i det kommunale barnevernet gir nye muligheter for å utvikle tjenesten, og skal bidra til raskere og bedre hjelp til barn og unge som trenger det.

Se mer informasjon på DigiBarnevern – KS

Fiks bekymringsmelding

Fiks bekymringsmelding, også kjent som Nasjonal portal for bekymringsmelding, forenkler og moderniserer måten bekymringsmeldinger sendes til barnevernet på. Utviklet av KS i samarbeid med Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), tilbyr denne digitale løsningen en effektiv og sikker plattform for både privatpersoner og offentlig ansatte.

Se mer informasjon på Fiks bekymringsmelding – KS Digital

Fiks Digisos

Digital søknad for økonomisk sosialhjelp og innsynsløsning.

Se mer informasjon på Fiks digisos – KS Digital

Kobo  – prosjekt kommunal bolig

KS og Husbanken har samarbeidet med 19 kommuner om å utvikle et digitalt system for kommunale utleieboliger. Systemet vil lette prosessen med å søke, tildele og administrere kommunale utleieboliger, samt følge opp beboere og skaffe datagrunnlag.

Se mer informasjon på Kobo: Digital tjeneste for boligsosialt arbeid – Husbanken

Ledsagerbevis

Digitalt ledsagerbevis er en nasjonal fellesløsning for å registrere, holde oversikt og distribuere ledsagerbevis til innbygger. Løsningen gir innbygger mulighet til å få ledsagerbeviset tilgjengelig på sin mobil, også når de er i områder uten mobildekning.

Se mer informasjon på Fiks digitalt ledsagerbevis – KS Digital