DigiViken gjennomfører en rekke aktiviteter i form av fagpåfyll knyttet til KI-spranget i januar og februar. Vi vil fortløpende legge ut oppsummering av fagpåfyllene i tekstform og sette det hele sammen i en kontekst.
Kunstig intelligens slik vi kjenner den i form av eksempelvis Copilot ble for alvor introdusert i 2023. Det betyr at alle ansatte i kommunen startet samtidig å ta det i bruk. Vi kunne alle like mye eller like lite. Gjennom historien har vi aldri hatt en slik mulighet som nå. Vi kan ta med oss alle ansatte på samme reise og bygge en helhetlig kompetanse på alle nivåer.
Denne artikkelen er knyttet til fagpåfyllet gjennomført 13. februar ved Digital Norway. Fokus på dette fagpåfyllet var kompetansebygging på alle nivåer i kommunen. Teksten og ordlyden er hente direkte fra lydfilen. Nederst finner du et forslag til aktiviteter.
Kompetansebygging er nøkkelen til å hente ut gevinster av digitalisering og kunstig intelligens i kommunene
I en verden der teknologisk utvikling skjer raskere enn noen gang, er det avgjørende at kommunene våre bygger den kompetansen som trengs for å utnytte de mulighetene digitaliseringen byr på. Kunstig intelligens (KI), generative verktøy som ChatGPT, og datadrevet innsikt er kraftige hjelpemidler for å effektivisere arbeidsprosesser og øke innovasjon. Men uten riktig kompetanse og en bevisst kompetansestrategi, risikerer vi at disse mulighetene forblir uutnyttet.
Hvorfor kompetansebygging er viktig
Digital Norway peker på at mange virksomheter, både offentlige og private, mangler klare retningslinjer og strategier for å ta i bruk ny teknologi. Dette gjelder også for kommunesektoren. En fersk undersøkelse viser at over halvparten av norske organisasjoner ikke vet hvilken kompetanse de trenger fremover. Dette understreker viktigheten av en helhetlig tilnærming til kompetanseutvikling.
Digital kompetanse er ikke bare kunnskap om verktøy; det handler også om ferdigheter og holdninger. For at kommunene skal kunne bruke teknologien effektivt, må ansatte lære seg å kombinere ny innsikt med innovative arbeidsmetoder og en åpenhet for endring. Lederne har et spesielt ansvar for å skape en kultur der læring og utforskning er en naturlig del av arbeidshverdagen.
Hvordan KI kan gi kommunene superkrefter
Generativ KI har potensial til å automatisere tidkrevende oppgaver, øke effektiviteten og gi ansatte mer tid til kreative og strategiske oppgaver. Eksempler inkluderer automatisering av saksbehandling, innsiktsarbeid og utvikling av nye løsninger på tvers av sektorer. Men for å kunne bruke disse verktøyene må organisasjonene ha kontroll på egne data og bygge en grunnleggende teknologiforståelse blant sine ansatte.
Digital Norway peker på at mange allerede bruker KI-verktøy som ChatGPT privat, men vegrer seg for å ta dem i bruk på jobb. Årsaken ligger ofte i mangel på kompetanse, usikkerhet rundt etiske retningslinjer og en frykt for å gjøre feil. Ved å innføre tydelige retningslinjer og tilby opplæring kan kommunene redusere denne terskelen og stimulere til innovasjon og nytenkning.
Hva kan kommunene gjøre?
- Utvikle strategiske kompetanseplaner: Kommunene bør investere i helhetlige opplæringsstrategier som inkluderer kurs, veiledning og praktisk bruk av digitale verktøy. For eksempel tilbyr Digital Norway “Datareisen” en god innføring i hvordan data kan brukes for å skape verdi.
- Legge til rette for læring i arbeidshverdagen: Når læring blir en naturlig del av det daglige arbeidet, reduseres avstanden mellom teori og praksis. Små daglige økter, som å bruke 10 minutter på et nytt verktøy, kan ha stor effekt over tid.
- Skape en kultur for utforskning og deling: En kultur der medarbeidere oppfordres til å prøve, feile og dele erfaringer, kan øke kompetansen og øke innovasjonstakten.
- Sikre etisk og trygg bruk av teknologi: Kommunene må etablere retningslinjer som balanserer innovasjon med ansvarlighet. Dette gir ansatte trygghet i å bruke ny teknologi.
- Samarbeide på tvers av sektorer: Ved å dele ressurser og beste praksis med andre kommuner kan vi styrke fellesskapet og redusere kostnadene ved å utvikle egne løsninger.
Lar vi være å gjøre det nå mister vi den unike muligheten at alle ansatte stiller likt ut startgropen.
Veien videre
For at kommunesektoren skal kunne dra nytte av digitaliseringens fulle potensial, må kompetansebygging stå øverst på agendaen. Dette krever investeringer i både tid og ressurser, men gir enorme muligheter for å effektivisere arbeidsprosesser, øke kvaliteten på tjenestene og styrke samarbeidet på tvers av sektorer.
Som Digital Norway sa: «Lær å lære». Det er den viktigste ferdigheten vi kan utvikle.” Ved å bygge en lærende kultur, hvor teknologi og mennesker utfyller hverandre, kan kommunene ta steget inn i en mer effektiv og innovativ fremtid.
Er din kommune klar til å satse på kompetansebygging? Del deres erfaringer og tanker med oss i DigiViken. Ta kontakt med Odd på epost odd.rud@baerum.kommune.no.
Neste artikkel som kommer om ikke så lenge vil handle om hvordan kunstig intelligens gjør at vi må tenke helt nytt på gjennomføringen av prosjekter, herunder styring og kontroll, samt at vi må tenke helt nytt på måten vi dekker behov hos innbyggere og næringsliv gjennom tjenesteleveransene. Og ikke minst hvordan vi organisere kommunene på.