Forrige artikkel i denne serien omhandlet KI og kompetansebygging
Denne artikkelen er en transkripsjon av et fagpåfyll vi hadde med Oslo kommune 14. januar 2025
KI kan revolusjonere kommunal sektor
Kunstig intelligens (KI) har potensial til å revolusjonere kommunal sektor, men krever en strukturert tilnærming for å sikre effektiv implementering, deling av kunnskap og styring på tvers av virksomheter. Oslo kommune har tatt et systematisk grep om dette arbeidet ved å utvikle en helhetlig strategi for organisering og styring av KI-initiativer. Erfaringene deres viser viktigheten av tidlig involvering, felles prioriteringer og samhandling på tvers av kommunale enheter.
Fra fragmentering til felles satsing
Tradisjonelt har mange offentlige virksomheter, inkludert Oslo kommune, hatt en fragmentert tilnærming til teknologiutvikling. Med KI har det vært en bevisst satsing på å bryte ned siloene og mobilisere alle aktørene i kommunen for felles innsats. Dette er blitt muliggjort gjennom etableringen av et KI-team som fungerer som en støtteenhet for hele kommunen. Dette teamet har som oppgave å veilede virksomhetene i hvordan de kan ta i bruk KI-verktøyene som er tilgjengelige på den felles IKT-plattformen.
For å sikre bred deltakelse ble det allerede sommeren 2023 opprettet en faggruppe for KI med representanter fra ulike deler av kommunen. Dette sikret at KI-arbeidet ikke bare var teknologidrevet, men forankret i de faktiske behovene i kommunens tjenesteområder. Resultatet var en lettfattelig veileder som adresserte både ansatte, ledere og kommunens strategiske satsing.
Felles plattformer og KI-portal
For å sikre transparens og samordning har Oslo kommune etablert en KI-portal på SharePoint. Denne portalen fungerer som et knutepunkt for deling av kompetanse, verktøy, informasjon om sikkerhet, regulatoriske krav og innmeldte bruksområder. Alle KI-initiativer registreres i en felles oversikt, og erfaringene fra pilotprosjekter deles slik at virksomheter kan lære av hverandre.
En viktig del av denne plattformtankegangen er å bruke KI for å effektivisere eksisterende prosesser. Eksempler på dette er utviklingen av RapportGPT og Inspektør Innspill, to verktøy som har redusert arbeidsmengden i saksbehandling betydelig. RapportGPT startet som et lokalt initiativ i en bydel, men har vokst til å bli en fellesløsning for hele kommunen. Dette viser hvordan KI-innovasjon kan skaleres og deles på tvers av virksomheter for å unngå dobbeltarbeid.
Samordning av datainnsats og strategisk retning
En av de viktigste forutsetningene for effektiv bruk av KI er tilgang til gode og standardiserte data. Oslo kommune har derfor jobbet aktivt med å samordne arbeidet med felles dataplattform, KI og lavkodeutvikling. Ved å integrere disse områdene legges det til rette for at data kan utnyttes mer effektivt og trygt i KI-løsninger.
Parallelt med dette har kommunen utviklet et KI-veikart for 2025, som fastsetter strategiske satsingsområder både sentralt og lokalt. Dette veikartet legger vekt på:
- Fortsatt styrking av KI-teamet
- Bygging av kompetansesenter for KI
- Tidlig utprøving og skalering av effektive KI-moduler
- Tett samarbeid med forskningsmiljøer og eksterne aktører
Tverrsektorielt samarbeid og deling av erfaringer
For å lykkes med KI-implementering har Oslo kommune lagt stor vekt på samarbeid med andre offentlige og private aktører. De har hatt erfaringsutvekslinger med en rekke organisasjoner, inkludert Equinor, Skatteetaten og Statens vegvesen, og nylig inngått et samarbeid med NTNU for forskning og utvikling. Denne typen samarbeid bidrar til at kommunen kan lære av andres erfaringer, samtidig som de kan dele egne løsninger og unngå unødvendig dobbeltarbeid.
Fremtidsrettet styring av KI
For å sikre en helhetlig og effektiv KI-satsing, understreker Oslo kommune viktigheten av tydelig arbeidsdeling og felles prioriteringer. KI-teamet fungerer som en støttespiller, men ansvaret for implementering ligger hos de enkelte virksomhetene. Dette gjør at initiativene forblir behovsdrevne og ikke kun teknologiinitiert.
Gjennom en kombinasjon av felles plattformer, deling av kompetanse og tett samarbeid med forsknings- og markedsaktører, viser Oslo kommune hvordan en stor offentlig organisasjon kan ta kontroll over KI-utviklingen og sikre en ansvarlig og effektiv implementering.
Lærdom for andre kommuner
Oslo kommunes erfaringer viser at KI ikke bare er et teknologiprosjekt, men en strategisk omstilling som krever tverrfaglig samarbeid, datastandardisering og en styrt innføring av nye verktøy. Andre kommuner som ønsker å lykkes med KI, bør vurdere å etablere lignende strukturer for styring, kompetansebygging og erfaringsutveksling. Samarbeid er nøkkelen for å sikre at KI-innovasjon i offentlig sektor kommer flest mulig til gode.
Neste artikkel er et fagpåfyll vi hadde med Riksrevisjonen og KI